واقعیت بی حد و مرز: نقد و بررسی بازی فیفا ۲۳

Alpha
5 min readSep 8, 2024

--

زندگی اکثر گیمرها با بازی فیفا گره خورده است. از سال ۱۹۹۳ میلادی یا همان ۱۳۷۲ شمسی، فیفا به زندگی گیمرها نفوذ کرد و از همان ابتدای کار اکثریت مردم را با خود همراه کرد. دلیل این اتفاق کیفیت بازی نبود، بلکه اهمیت و ارزش خود ورزش فوتبال در زندگی ما بود. از آن زمان تا اکنون، روز به روز این سری بازی پیشرفت کرد و تا جای ممکن به واقعیت تبدیل شد!

حالا با گذشت ۲۹ سال از عرضه اولین بازی فیفا، نوبت به فیفا ۲۳ رسید. اثری که واقعیتی بی حد و مرز از دنیای فوتبال را به شما نشان می‌دهد. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا با هم، فیفا ۲۳، این بازی پرطرفدار را بررسی کنیم.

تغییرات فیفا ۲۳

اولین جمله‌ای که در مواجهه با فیفا ۲۳ گفتم، این بود: «چقدر سخت‌تر شده». بازی فیفا ۲۳ تا حد زیادی از فیفا ۲۲ سخت‌تر است. علتش هم عادت نداشتن ما به تغییرات بازی است. تقریباً می‌توان گفت اکثر بخش‌های گیم‌پلی بازی تغییر کرده و همین باعث می‌شود در برخورد اول با بازی فیفا ۲۳ احساس غریبی کنید.

تمامی این تغییرات به نوعی زیرمجموعه فیزیک بازی می‌شوند. فیزیک بازی فیفا ۲۳ به مراتب نسبت به گذشته چندین درجه بهبود پیدا کرده و همه چیز حالتی طبیعی‌تر به خود گرفته. سیستم دفاع بازی نیاز به هوشمندی بیشتر دارد و باید حرکت حریف را به درستی پیش‌بینی کنید. این امر از یک طرف بحث دفاع کردن را سخت کرده است. از طرف دیگر هم به خاطر افزایش هوش مصنوعی سایر مدافعین، به همان میزان گل زدن برای حریف هم سخت‌تر می‌شود. بنابراین، خیلی نگرانی نباشید؛ ترازوی تعادل در این بحث رعایت شده، اما خب سختی آن را باید در نظر بگیرید.

گیم پلی بازی

اگر بخواهیم گیم پلی فیفا ۲۳ را موشکافی کنیم، باید گفت پاس‌ها نیاز به دقت نظر بیشتری دارند. این‌طور نیست که صرفاً با فشردن دکمه پاس به راحتی توپ به بازیکن مد نظر برسد. میزان شدت ضربه به توپ و همین‌طور جهتی که انتخاب می‌کنید، رابطه مستقیمی با مسیر توپ دارند. این قضیه به شدت در مبحث پاس‌های هوایی و البته شوت هم صدق می‌کند. اجازه دهید با هم صادق باشیم. گل زدن در فیفا ۲۳ سخت شده! با تک ضربه به دکمه شوت و گرفتن دکمه ضربه کات دار توپ وارد دروازه نمی‌شود. شدت ضربه در این نسخه حرف اول را می‌زند. بی‌نهایت باید به این ماجرا دقت کنید. از طرفی به خاطر افزایش هوش مصنوعی دروازه‌بان‌ها و فیزیک حیرت‌انگیزی که دارند، واکنش‌های به شدت طبیعی و واقع‌گرایی دارند و سخت گل می‌خورند.

اما تمامی این سختی‌ها در بخش‌های مختلف صرفاً جهت بهبود و طبیعی‌تر شدن فیفا ۲۳ است که راستش را بخواهید جذاب است! از دیگر نکاتی که می‌توان در گیم‌ پلی فیفا ۲۳ به آن اشاره کرد، ساختار تنظیمات بازی است. عمده تغییر این بخش مربوط به سخت‌گیری داور می‌شود. اگر درجه سخت‌گیری داور را در بیشترین حالت قرار دهید، بی‌شک طبیعی‌ترین شکل فوتبال را در یک بازی ویدیویی تماشا می‌کنید.

تمرین فیفا ۲۳

البته، اگر تا اینجای کار نگران سختی و واقع‌گرا بودن بازی شده‌اید، باید بگویم جای نگرانی نیست! بخش تمرینی فیفا ۲۳ به قدری شفاف تمامی تغییرات را به شما یاد می‌دهد که خیلی زود می‌توانید به روند بازی مسلط شوید. اما این تغییراتی که باید برای آن‌ها به بخش تمرینی سر بزنید، دقیقاً چه هستند؟

ضربات ایستگاهی به کلی تغییر پیدا کرده‌اند. ابتدا به سراغ ضربات ایستگاهی مانند کرنر یا خطا برویم. مانند نسخه‌های قدیمی نموداری مسیر حرکت توپ را نشان می‌دهد و خبری از دایره سفید نیست. از طرفی، می‌توانید قسمتی از توپ که مایل هستید به آن ضربه بخورد را انتخاب کنید. بله، وقتی از واقع‌گرا بودن بازی صحبت می‌کنم، منظورم همین است! از طرفی، برای زدن پنالتی کار کمی سخت شده. صفحه‌ای دایره‌ای زیر توپ قرار دارد که از رنگ قرمز به سبز تغییر می‌کند و می‌بایست زمانی که سبز رنگ می‌شود، شوت بزنید! این زنجیره بزرگ تغییرات فیفا ۲۳ در نگاه اول هرکسی را شوکه می‌کند ولی کم کم حس و حال خوبی به آن پیدا می‌کنید.

بهبودهای بازی

همانند نسخه‌های پیشین، حضور تیم‌های بانوان در این بازی نیز مشهود است و می‌توان گفت حتی پررنگ‌تر از قبل هم هست. داوران خانم به فیفا ۲۳ اضافه شده‌اند و حتی در کاور و منو هم شاهد حضور خانم‌ها هستیم که اتفاق جذابی در سری بازی‌های فیفا به شمار می‌رود.

بخش آنلاین و آلتیمیت نیز طبق منوال قبلی در بازی حضور دارند و علاقه‌مندان این دو بخش پرطرفدار می‌توانند با تمام قدرت از آن لذت ببرند. تفاوت خیلی فاحشی در این دو بخش به وجود نیامده و استانداردهای پیشین در آن حفظ شده‌اند.

گرافیک فیفا ۲۳

اما پیش از اتمام مطلب، بهتر است اشاره‌ای به تغییرات بصری بازی هم داشته باشم. از نگاه کلی، گرافیک تغییر زیادی نکرده، اما اتفاقی که افتاده توجه به جزئیات است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، باید گفت انگار برای فیفا ۲۲ یک بروزرسانی گرافیکی منتشر شده و از هر نظر آن را بهتر کرده. البته، این تغییرات اصلاً کم نیستند. از طراحی استادیوم‌ها و بازیکنان تا فیزیک و انیمیشن‌های درون فیفا ۲۳، همه حداقل یک پله پیشرفت کرده‌اند.

فیفا ۲۳ یک پکیج کامل است. به‌قدری کامل که از الان به این فکر هستم در نسخه بعدی قرار است چه اتفاقی رقم بخورد؟ هر چیزی که از یک بازی فوتبالی توقع داشته باشید در آن وجود دارد. پس، آماده باشید واقعیت فوتبال را در دنیای ویدیو گیم تجربه کنید.

نمره: ۸

ناشر: Electronic Arts

سازنده: Electronic Arts

پلتفرم: PlayStation 5, Xbox Series X and Series S, Nintendo Switch, Google Stadia

منبع: پلی پاد تی وی

--

--