با ۱۰ بازی ماجراجویی محبوب گیمرها آشنا شویم

Alpha
7 min readSep 10, 2024

--

همه چیز با یک ماجرا شروع می‌شود، دردسری برای شما پیش آمده و باید آن را حل کنید. به مرور بر مشکلات شما در حین بازی افزوده خواهد شد تا اینکه به غول مرحله آخر می‌رسید و باید با آخرین توان خود مبارزه کنید. در این میان ممکن است ماموریت‌ها و همچنین جوایزی نیز انتظار شما را بکشند. به دنیای بازی‌های ماجراجویی خوش آمدید!

بازی‌های ماجراجویی طرفداران زیادی دارند. علت آن هم داستان‌های قوی، معما و چالش‌های بسیاری است که گیمر حین بازی با آنها مواجه می‌شود. در این مطلب پلی‌ پاد بازی های ماجراجویی محبوب بین گیمرها را بررسی می‌کنیم. اگر بازی را جا انداخته‌ایم به ما بگویید.

رزیدنت ایول (Resident Evil)

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ماجراجویی رزیدنت ایول است. از سال 1996 تا به حال چندین نسخه از Resident Evil منتشر شده که بیشترشان محبوبیت زیادی هم کسب کرده‌اند. ماجرا از شرکت «آمبرلا» شروع می‌شود. کمپانی خیالی که نوعی ویروس با نام ویروس تی را در جامعه پخش کرده است. ویروسی عجیب که انسان‌ها را به هیولا تبدیل می‌کند. در هر نسخه از این مجموعه، چند شخصیت به دنبال مهار و مبارزه با این ویروس و عوامل آن هستند.

از رزیدنت ایول فیلم و انیمیشن زیاد ساخته شده است. البته فیلم‌های ترسناکی همچون درخشش (The Shining) و فیلم‌های زامبی منشا الهام سازندگان بازی بودند. نام بازی هم طی یک مسابقه در کمپانی کپکام (Capcom) انتخاب شد! خیلی تصادفی، نامی خلق شد که برای همیشه در ذهن گیمرها خواهد ماند.

مس افکت (Mass Effect)

بازی Mass Effect توسط شرکت بایوور در سال 2007 منتشر شد. یکی از ویژگی‌های بارز مس افکت امکان تاثیرگذاری تصمیم‌های گیمر بر سرنوشت نهایی بازی است. داستان در آینده اتفاق می‌افتد. سال 2183 است و شما در نقش کاپیتان شپرد، وظیفه هدایت یک سفینه فضایی را بر عهده دارید و ماموریتتان نجات جهان از شر موجودات خطرناک کهکشان است. بد نیست بدانید ابتدا قرار بود نام بازی Science Fiction X باشد که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد. همچنین قرار بود چهره تالی (Tali) در مس افکت 3 مشخص شود.

یکی از نکات مثبت مس افکت توجه سازندگان بازی به نظرات و خواسته‌های مخاطبان است. آنها بارها از گیمرها درباره نحوه بازی نظرخواهی کرده‌اند و در بسیاری موارد نیز تصاویری که طرفداران نقاشی و ارسال کرده‌اند، الهام‌بخش آنها بوده‌اند. شاید باورتان نشود، اما مس افکت 3 نزدیک به 40 میلیون دلار خرج برداشت!

فارکرای (Far Cry)

فارکرای یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اکشن-ماجراجویی است که از سال ۲۰۰۴ تا امروز نسخه‌های متعددی از آن منتشر شده. سبک بازی شوتر اول شخص است و در قالب جهان باز طراحی شده است. داستان در هر قسمت متفاوت بوده و معمولا دارای کشش و جذابیت زیادی است. بد نیست بدانید که بسیاری از طرفداران از شباهت زیاد فارکرای ۴ به ۳ شکایت داشتند که البته به حق بود. چون قرار بود فارکرای ۴ هم در همان جزیره نسخه سوم رخ دهد. اگر دوست دارید بیشتر از فارکرای بخوانید، نگاهی به مطلب ۱۰ پایان‌بندی ناامیدکننده بازی‌هایی که دوستشان داشتیم بیندازید.

اساسینز کرید (Assassin’s Creed)

یکی از پرطرفدارترین بازی‌های اکشن-ماجراجویی در سبک جهان باز اساسین کرید است که از سال 2007 وارد بازار شده. معمولا این بازی در دو خط زمانی گذشته و حال جریان دارد و وقایع تاریخی-سیاسی مهم همچون انقلاب صنعتی، انقلاب فرانسه و… در آن مورد بررسی هستند. در سال 2014 سری بازی‌های Assassin’s Creed با فروش بیش از 73 میلیون دلار به پرفروش‌ترین‌ آثار یوبیسافت تبدیل شد.

استاروارز (Star Wars)

فیلم سینمایی استاروارز جرج لوکاس به قدری جذابیت داشت که تهیه‌کنندگان صنعت گیم به دنبال بازی ویدئویی آن باشند. از سال 1996 که اولین بازی اقتباسی از این اثر ساخته شد تا امروز، بازی‌های مختلفی از استاروارز منتشر شده‌اند. Star Wars Jedi: Fallen Order یکی از محبوب‌ترین آثار این مجموعه است که سازندگان تایتانفال و ایپکس لجندز آن را ساخته‌اند.

اسپایدر من (Marvel’s Spider-Man)

مرد عنکبوتی از کمیک بوک‌هایش گرفته تا انیمیشن، فیلم سینمایی و بازی‌ آن، طرفداران زیادی بین نسل‌های مختلف دارد. اینسامنیاک گیمز در سال ۲۰۱۸ یک نسخه فوق‌العاده از این بازی را منتشر کرد که بلافاصله به میزان زیادی فروش رفت. روایتی که این بار از اسپایدرمن ارائه شده، با همیشه فرق دارد و بازیکن شخصیت‌ متفاوتی از پیتر پارکر را می‌بیند. استقبال از این مجموعه موجب شد تا در سال ۲۰۲۰ هم مرد عنکبوتی: مایلز مورالس در صنعت بازی منتشر شود.

فاینال فانتزی ( Final Fantasy)

فاینال فانتزی اولین بار در سال ۱۹۸۷ عرضه شد و تاکنون انیمه ، فیلم و کتاب‌های متنوعی از آن نیز بیرون آمده است. معمولا داستان‌های هر قسمت این مجموعه متفاوت هستند، اما اسامی، مکان‌ها و برخی عناصر در بازی همواره ثابت می‌ماند. محوریت داستان نیز مبارزه گروهی از دوستان علیه دشمنانشان است. فروش بالای این مجموعه موجب شده تا در میان پرفروش‌ترین بازی‌های ویدئویی جای داشته باشد.

شاید کمتر کسی بداند که قرار بود اسم Final Fantasyدر اصل Fighting Fantasy باشد، اسمی که به نظر بسیاری جذابتر از نام فعلی این مجموعه است. این بازی را اولین بار یک تیم کوچک 7 نفره ساختند و یک دهه بعد، این گروه کوچک شامل 120 نفر می‌شد و بعدا به 300 نفر افزایش یافت.

لیتل نایتمرز (Little Nightmares)

لیتل نایتمرز اولین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و استقبال فوق‌العاده طرفداران موجب شد تا در سال ۲۰۲۱ هم نسخه دوم آن به بازار عرضه شود. این بازی ماجراجویی در قالب معمایی و ترس و بقا ساخته شده و داستانی بسیار قوی و پیچیده دارد. فضای معماگونه و پازلی داستان به نحوی است که طرفداران حدس و گمان‌ها و پیشبینی‌های بسیاری از این بازی تاکنون ارائه داده‌اند. شما هنگام بازی مدام در حال کشف نکات جدیدی هستید و باید به ریزترین نکات، از تابلوهای روی دیوار گرفته تا علت رفتارهای کاراکترها توجه زیادی داشته باشید.

داستان Little Nightmares 1 درباره دختری با بارانی زرد به نام سیکس است. او که در یک کشتی محبوس شده به دنبال راه فراری از این کشتی است. در Little Nightmares 2 داستان با پسربچه‌ای کوچک ادامه می‌یابد که با سیکس همراه می‌شود. پایان‌بندی عجیب قسمت دوم باعث شد تا طرفداران لیتل نایتمرز هرکدام حدس‌های متفاوتی از ماجرای بازی داشته باشند. به نظر می‌رسد قسمت دوم، خود مقدمه‌ای بر قسمت اول بوده که پیشتر بازی کرده‌ایم.

بتمن (Batman: Arkham knight)

بتمن هم مانند اسپایدر من از جمله کاراکترهای محبوب مارول است که هر کسی حداقل با کمیک بوک، انیمیشن و یا فیلم سینمایی آن، آشنا است. بازی Batman: Arkham knight که در سال 2015 منتشر شد یکی از برترین آثار نسل هشتم بازی‌های ویدئویی شناخته شده است. سبک بازی جهان باز است و گیم پلی بی‌نظیری دارد. داستان به بعد از مرگ جوکر برمی‌گردد و محوریت روی مترسک است. البته همچنان شاهد زن گربه‌ای، جوکر و پنگوئن در بازی خواهیم بود.

آخرین بازمانده از ما (The Last of Us)

برای نسل ما که شاهد همه‌گیری ویروس کرونا بودیم، بازی The Last of Us ضروری است. این بازی که اولین بار در سال 2013 عرضه شد، فضایی پساپاندمیک را نمایش می‌دهد که در آن قهرمانان برای بقای خود تلاش می‎‌کنند. The Last of Us توانسته است جوایز متعددی را نصیب خود کند و همچنین از داستان مرموز و موسیقی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است.

بازی علامت‌ها و نشانه‌های زیادی را به مخاطب می‌دهد و بازیکن باید در سراسر گیم، دقت بالایی به خرج دهد. مثلا نزدیک به آخرهای بازی وقتی جوئل برای نجات الی به سمت بیمارستان می‌رود پیغام‌های زیادی روی دیوار نوشته شده که به او می‌گوید:«ادامه بده، نزدیک شدی». بسیاری از گیمرها بر این باورند که پایان و آغاز بازی در واقع یکی هستند. شما می‌توانید نشانه‌هایی از آنچارتد و واکینگ دد را هم در بازی ببینید، مثلا خانه‌ای که در The Last of Us هست را قبلا در the walking dead دیده‌اید.

منبع: پلی پاد تی وی

--

--