بازی نقش آفرینی چیست؟

Alpha
6 min readSep 8, 2024

--

قبلاً در مورد بازی شبیه ساز و چندین نمونه محبوب آن صحبت کردیم، حالا می‌خواهیم به سراغ بازی های نقش آفرینی برویم. بازی نقش آفرینی یکی از انواع پرطرفدار بازی‌های ویدئویی است. RPGها و بازی‌های شبیه‌ساز، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هم با هم دارند. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا با این نوع بازی هم آشنا شویم.

بازی نقش آفرینی چیست؟

بازی نقش آفرینی معادل واژه Role-playing game یا به اختصار RPG است. در بازی نقش آفرینی بازیکنان خود را جای شخصیت‌های داستان فانتزی بازی می‌گذارند. آن‌ها مسئولیت ایفای این نقش‌ها را در داستان برعهده می‌گیرند و با اقدامات یا تصمیم‌‌های خود به رشد آن شخصیت کمک می‌کنند.

هر بازی که نتایج متفاوتی به ازای تصمیم‌های متفاوت داشته باشد، می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. در واقع هر بازی که در آن شما شخصیت خود را می‌سازید، یک RGP محسوب می‎شود. این ساختن تا کجا پیش می‌رود؟ بسته به نوع بازی متفاوت است. در بازی‌های کلاسیکی مثل Fallout یا Baldur Gate شما کاملاً می‌توانید شخصیت اصلی را شخصی‌سازی کنید: از ظاهر گرفته تا مهارت‌ها. اما در عوض، در بازی‌هایی مثل Gothic یا Witcher (که RPG اکشن) هستند، نمی‌توانید ظاهر شخصیتتان را تغییر دهید. برای مثال، شما می‌توانید در Witcher، مو یا ریش گرالت را تغییر دهید اما کاراکتر هنوز همان گرالت است. البته، می‌توانید مهارت‌هایتان را بنا به سلیقه خود تغییر دهید.

همان‌طور که گفتیم بخشی از محبوبیت بازی‌های نقش آفرینی به دلیل همین امکان شخصی‌سازی ظاهری شخصیت‌ها برای بازیکنان است. علاوه بر امکان انتخاب ظاهر و چهره دلخواه خود، شما می‌توانید در کنار مبارزه حتی دیالوگ‌ها را هم انتخاب کنید و سیر داستانی بازی را رقم بزنید. محبوبیت بازی‌های نقش آفرینی در میان گیمرها منجر به ساخت آثار ارزشمند و انواع متنوعی شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت بازی simulator و RPG در چیست؟

قبلاً گفتیم بازی شبیه ساز با ایجاد دنیایی شبیه دنیای واقعی، امکان آزمون و خطا و حتی اشتباه را بدون هرگونه تأثیری در زندگی واقعیمان برایمان فراهم می‌کند. هم‌چنین در بازی شبیه ساز ما نقش یک خلبان، سرباز، راننده اتوبوس و … را بازی می‌کردیم. در بازی نقش آفرینی هم در واقع ما نقش شخصیت اصلی بازی را برعهده می‌گیریم. اما مثل بازی شبیه ساز، در RPGها دنیای واقعی در بازی شبیه سازی نمی‎‌شود و ما نقشمان را در دنیایی فانتزی و خیالی ایفا می‌کنیم. در بازی نقش آفرینی، سناریویی طراحی شده که در آن شما خود را جای شخصیت اصلی و خیالی بازی می‌گذارید و با دیدن دنیا از زاویه دید او، ماجراجویی خود را شروع می‌کنید.

انواع بازی‌های نقش آفرینی

بازی‌های نقش آفرینی اولین بار در دهه 1970 در کامپیوترها پیدا شدند. نسخه رومیزی بازی Dungeon & Dragons یکی از آن‌هاست. پس از دهه 1980 بازی‌های نقش آفرینی پیشرفت چشمگیری داشتند و روایت داستانی آن‌ها بهبود پیدا کرد. بعد از آن، بازی Wizard ساخته شد که نمونه اولیه RPG با مود اول شخص بود.

پس از محبوبیت بازی‌های نقش آفرینی اولیه در کامپیوترها، بازی‌های ویدئویی کنسولی به بازار آمدند. اولین نوع آن‌ها آتاری در سال 1982 بود و امروزه گزینه‌های مختلفی از کنسول‌های بازی از Xbox، Nintendo، PlayStation گرفته تا کنسول‌های ابری مثل PlayPod در دسترس هستند. انواع بسیار متنوعی از RPGها در مناطق مختلف و با سبک‌های بازی متفاوت ساخته شده‌اند که عبارتند از:

بازی‌ نقش آفرینی آنلاین چندنفره(MMORPGها)

این نوع بازی، عناصر بازی نقش آفرینی را با بازی‌های چندنفره گسترده (MMOها) در هم می‌آمیزد. بازی‌های چندنفره گسترده بازی‌های ویدئویی هستند که در آن یک بازیکن با تعداد زیادی از بازیکنان دیگر در بازی تعامل دارند و مبارزات میان چندین بازیکن رخ می‌دهد. از مشهورترین بازی‌های این نوع می‌توان فورتنایت، ورلد آف وارکرفت و لیگ آف لجندز را نام برد. مبارزات آنی اتفاق می‌افتند و گیمرها با مهارت‌های مبارزه‌ای خود به سرعت واکنش نشان می‌دهند. برخی از MMORPGها کوآپ هستند یعنی گیمرها با هم تلاش می‌کنند تا حریفانشان را شکست دهند. هنگامی که اینترنت راه تازه‌ای برای ارتباط شده بود، این بازی‌ها جذابیت خاصی برای گیمرها داشت و زمان و انرژی زیادی از بازیکنان می‌گرفت.

بازی اکشن

تمرکز این سبک از RPG بیشتر بر روی مبارزات است تا بر روی شخصیت یا داستان. این سبک اغلب یک شخصیت یعنی همان شخصیت شما را در میدان مبارزه نشان می‌دهد. از نمونه‌های بازی‌های نقش آفرینی اکشن با سیستم مبارزه مشهور می‌توان لجند آف زلدا (Legend of Zelda)، دارک سولز (Dark Souls) و مس افکت (Mass Effect) را نام برد.

بازی استراتژی یا تاکتیکی

برخلاف بازی اکشن، در این نوع بازی بازیکنان در محیطی با شرایط یکسان، نوبتی مبارزه می‌کنند. این نوع بازی نقش آفرینی ایده اصلی خود را از بازی‌های استراتژیکی مثل شطرنج و بازی‌های رومیزی مثل Risk می‌گیرد. همان طور که از نامش پیداست، این سبک بازی رویکردی تاکتیکی دارد و نیازمند اطلاعات خوبی از اسلحه‌ها، محیط و… است. این بازی‌ها اغلب بخاطر نیاز به برنامه‌ریزی، چالش‌برانگیز هستند. به جز برنامه‌ریزی، زمان مکث و گزینه‌های پیش رو محدود هم است. برای تصور حس تجربه این بازی، فقط کافی است بازی شطرنج را به یاد بیاورید.

بازی سندباکس

مشخصه اصلی RPG سندباکس این است که در حین حرکتتان، دنیا بی‌وقفه در حال لود شدن است. در این سبک شما آزادید بدون هیچ حد و مرزی دنیا را کشف کنید. گیم‌پلی بازی، شما را تنها به یک مسیر واحد محدود نمی‌کند. تمام کردن این سبک بازی نقش آفرینی به دلیل بزرگی و پیچیدگی آن از همه بازی‌های دیگر بیشتر زمان می‌برد. برخی از مشهورترین بازی‌های نقش آفرینی این سبک، Skyrim: Elder Scrolls، Disco Elysium و Fallout هستند.

بازی‌ روگ‌لایک

برگرفته از بازی روگ سال 1980، این نوع RPG بیشتر بر روی عناصر گیم‌پلی متمرکز است تا سبک و موضوع بازی. از میان عناصر متداول بازی نقش آفرینی روگ لایک، می‌توان به سبک دانجن کراولر اشاره کرد که سطوح پیچیده‌، مرگ دائمی شخصیت اصلی و محتوای تصادفی دارد. به طور خلاصه، در این نوع بازی شما با دشمنانی روبرو می‌شوید که به طور تصادفی پیدا می‌شوند، شما می‌میرید و همه چیز دوباره از اول اتفاق می‌افتد. مراحل بازی هم به صورت تدریجی ایجاد می‌شوند. یکی از نمونه‌های RPG روگ لایک، Cult of the Lamb است که قبلاً آن را در پلی پاد تی وی بررسی کرده‌ایم.

معروف‌ترین بازی‌های نقش آفرینی جهان

از مشهورترین و بهترین بازی‌های نقش آفرینی جهان در سال 2022، الدر اسکورولز 5: اسکایریم، ویچر 3: وایلدهانت، لجندز آف زلدا و گاد آف وار را می‌توان نام برد. در اینجا با Witcher 3 آشنا خواهیم شد:

بازی Witcher 3

قسمت پایانی این سه گانه حماسی یعنی ویچر 3: وایلد هانت، ساخته استودیوی بازی لهستانی CD Projekt Red، با قسمت دوم آن فرسنگ‌ها فاصله دارد. این بازی یکی از شاهکارهای بازی‌های نقش آفرینی است که هنوز هیچ عنوان دیگری توان رقابت با آن را پیدا نکرده. وایلد هانت یعنی دنیایی پر از ماجراجویی‌های غیرمنتظره و شگفت انگیز که شما را تا انتهای بازی میخکوب می‌کند. این بازی صدها جایزه و میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. The Witcher 3 آنقدر بی عیب و نقص است که پیدا کردن مشکلات آن کار آسانی نیست.

تیم با استعداد استودیوی سی دی پراجکت، گرالت، شخصیت اصلی داستان را طوری خلق کرده‌اند که برای مخاطب باورکردنی و ملموس است. ویچر بودن آنقدر واقعی است که شما را با خود به سرزمین‌هایی پر از اتفاقات مخاطره‌آمیز و مسحورکننده می‌برد.

گرافیک زیبا و طبیعت ملموس بازی Witcher 3

بدون اینکه داستان بازی را لو بدهیم، این بازی آمیخته‌ای از مبارزات طاقت‌فرسا اما سرگرم‌کننده و تصمیم‌های سخت است. داستان وارتورن هر لحظه شما را با غافلگیری‌هایش محو خود می‌کند. البته، شما شاهد انعکاس هر عمل خود هم در این جهان هستید. مبارزه‌ها، مخصوصاً شکار هیولا بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. با وجود اهمیت جادوها و مبارزه‌ها، بازی هرگز تکراری و کسل‌کننده نیست، چراکه مهارت‌های شما به تدریج تکامل پیدا می‌کنند. در کل، اگر به دنبال تجربه یکی از بهترین فانتزی‌های نقش آفرینی هستید، این بازی را از دست ندهید!

شما کدام‌یک از بازی‌های نقش آفرینی را بازی کرده‌اید؟ از تجربه‌تان برای ما بنویسید.

منبع: پلی پاد تی وی

--

--